Buurtbewoners vrezen overlast van afmerende zeeschepen (Erik Van de Walle - GVA)

Op 26 april 2017
Marc Maes

In Havendok B3 meren zeeschepen af. De buurt maakt zich zorgen, want ze liggen op amper 500 meter van de eerste woningen. Het Havenbedrijf plant ter hoogte van de Zoutendijk zo'n dertig wachtplaatsen voor binnenschepen.

Eerder uitte de districtsraad al zijn bezorgdheid over de plannen van het Gemeentelijk Havenbedrijf om aan de Zoutendijk, ter hoogte van de Sint-Jan Baptiststraat, wachtplaatsen voor binnenschepen aan te leggen. Sinds enige tijd zijn aan de overkant van de Schelde-Rijnverbinding ook ligplaatsen met nummers 769 tot 775 in gebruik. Die ligplaatsen bevinden zich in het Havendok B3, ten oosten van de Zandvliet- en Berendrechtsluizen”, verduidelijkt raadslid MarcMaes (N-VA).

“Regelmatig worden op deze ligplaatsen zeeschepen afgemeerd, zoals onlangs nog

een 30.000 ton wegende Liberiaanse chemical/oil products-tanker”, zegt Maes. “Een ruwe schatting leerde ons dat het schip op minder dan 500 meter van de eerste woonhuizen aan de Derde Weg gemeerd lag. Deze nieuwe ligplaatsen beschikken niet over walstroom en daarom blijven de boordmachines draaien. Dat zorgt bij een verkeerde windrichting voor lawaai- en geuroverlast. Voor zover bekend zijn er ook geen specifieke veiligheidsvoorzieningen in de nabijheid van die meerpalen.”

“Voor alle duidelijkheid willen we benadrukken dat we de rol van de Antwerpse haven als economische groeipool en werkverschaffer ten zeerste waarderen en respecteren. Anderzijds moet het bestuursakkoord worden nageleefd, waarin staat dat er dicht bij de dorpskernen geen tankschepen mogen komen. Dat betekent immers een risico op het vlak van veiligheid en milieu. De districtsraad wil daarom weten of er een uitbreiding van laad- en losactiviteiten of overslag is gepland dicht bij de dorpskom van Zandvliet”, aldus nog Marc Maes.

“Eind augustus vorig jaar werden deze nieuwe wachtplaatsen in het Kanaaldok in gebruik genomen”, zegt Annik Dirkx, woordvoerder van het Autonoom Havenbedrijf. “De klemtoon ligt hier duidelijk op 'wachten' en dat wil zeggen dat er op die plaatsen geen enkele activiteit mag gebeuren. Ook de periode dat zeeschepen daar kunnen blijven

wachten, is beperkt tot maximaal 72 uur. Weersomstandigheden kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat sommige schepen langer in de haven moeten blijven. Het kan ook zijn dat bepaalde zeeschepen hier even 'wachten' voordat er elders ladingsactiviteiten plaatsvinden. Ook bevoorraden op die locaties is niet toegestaan.”

“Het Havenbedrijf diende een bouwaanvraag in voor het creëren van een dertigtal nieuwe wachtplaatsen voor binnenschepen. Het gaat over dubbele wachtplaatsen ter hoogte van de Zoutendijk in Zandvliet. In tegenstelling tot de bestaande wachtplaatsen zijn tankers hier niet toegelaten”, geeft Annik Dirkx mee.

Van een verdere uitbreiding van laad- en losactiviteiten of overslag dicht bij de dorpskom van Zandvliet is niet meteen sprake. “Het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) zeehavengebied Antwerpen-Haven bepaalt wat kan en niet. Uiteraard houden we ons aan dat plan”, aldus Dirkx.