Dringend controle gevraagd op inhaalverbod

Op 16 december 2016

Twee jaar geleden, op de raadszitting van 23 juni 2014, stelde raadslid Willem Van Alsenoy (N-VA) voor om de overheid aan te schrijven in verband met het handhaven van het inhaalverbod voor vrachtwagens op de A12.

“De Federale Politie liet toen weten dat aan de wegpolitie van Antwerpen gevraagd werd om van de controle op het inhaalverbod voor vrachtwagens tussen de Leugenberg en de Nederlandse grens, in beide richtingen, een prioritair aandachtspunt te maken,” aldus Willem Van Alsenoy op de raadszitting van 12 december. “Ik laat in het midden of dit effectief gebeurde…”

Willem legt uit dat het vandaag, met de kilometerheffing voor vrachtwagens, voor transportfirma’s interessant is om het toltraject op Belgische wegen zo kort mogelijk te houden. “En dan komen vrachtwagens automatisch op de A12 terecht als kortste verbinding. Vrachtwagens, zowel binnen- als buitenlandse, die het inhaalverbod negeren en zo de veiligheid van de weggebruikers in gevaar brengen.”

Praktijkvoorbeelden zijn er jammer genoeg…zo werd Willem, als passagier van een Lijnbus onlangs bijna ongewilde getuige van een bijna-ongeval op de A12 waar een voorbijstekende vrachtwagen op enkele meters van de Lijnbus van richting moest veranderen.

“Ik wil daarom nogmaals vragen dat er door de districtsraad een schrijven wordt gericht aan de bevoegde overheid opdat het inhaalverbod, waarvan we weten dat het bovenlokale materie is en de bevoegdheid van de verkeerspolitie, strenger zou gecontroleerd worden,” besluit Willem Van Alsenoy zijn betoog.