Districtsvlag komt er aan

Op 25 maart 2013

Op de districtsraadszitting van maandag 25 maart 2013 vroeg raadslid Frank Frederickx tijdens een mondelinge vraag aan hoe ver het nu staat met de districtsvlag voor Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Ook tijdens het vragenhalfuurtje voor het publiek werd een vraag gesteld over de districtsvlag. Met een aantal grote evenementen zoals de Tulpenpluk voor de deur moet de nieuwe districtsvlag hét uithangbord voor het district worden.

Cultuurschepen Rudi Sempels (N-VA) antwoordde dat een eerste lading vlaggen besteld werd. “De bestelling van de vlaggen kadert in een gezamenlijke aankoop met andere districten,” aldus Rudi, “Het is de bedoeling om de nieuwe vlag, bij aankomst, tijdens een korte ceremonie aan de districtsraad en publiek voor te stellen. Het nieuwe districtswapen wordt inmiddels al wel gebruikt op diverse publicaties zoals het trouwboekje en de flyers voor de Tulpenpluk.”

Raadslid Willem Van Alsenoy (N-VA) ijvert al sinds 2002 voor een eigen wapen en vlag voor het district. Bij het aantreden van het vorige bestuur werd het voorstel in het bestuursakkoord ingeschreven en werd Van Alsenoy aangesteld als voorzitter van een commissie die de realisatie van een vlag en wapen zou begeleiden.

Bij tussenpozen kwam de materie in de districtsraad aan bod. Maar er was nooit een formele goedkeuring van de verschillende ontwerpen voor vlag en wapen. De laatste bespreking dateert van maart 2010 toen huidig districtsschepen Rudi Sempels om een stand van zaken van het dossier vroeg.