Geen wachtdok voor lichters in Berendrecht

Op 13 mei 2013

Op 30 april 2013 werd het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) voor de haven van Antwerpen goedgekeurd – daarin worden de grenzen van haven en industrie afgebakend, zowel op Linker- als Rechteroever.

Toch maken de bewoners van Berendrecht en Zandvliet zich zorgen omdat het GRUP niet echt duidelijk is voor wat betreft de zone langsheen het Kanaaldok B2 en de Schelde-Rijnverbinding. Bovendien worden de (tijdelijke) ligplaatsen voor de schooltjalken méér en méér gebruikt door binnenschepen, zodat het destijds afgevoerde ‘wachtdok voor lichters’ weer opduikt, zij het in een andere vorm.

Danielle Meirsman (N-VA), als vertegenwoordiger uit het district, kaart in een schriftelijke vraag deze kwestie aan in de Antwerpse gemeenteraad.

“Op de meeste plannen staat de bufferzone tussen Berendrecht, Zandvliet en de haven, zwart ingekleurd: een zone voor zeehaven- en watergebonden bedrijven. Het gebied is, volgens het GRUP, bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied en onderdeel van de haven van Antwerpen,” aldus Danielle Meirsman. “Het is bestemd voor zeehavengebonden industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.”

Danielle vraagt aan de bevoegde schepen om duidelijkheid te verschaffen over de interpretatie van de GRUP plannen en over het statuut van de zone ten westen van Berendrecht en Zandvliet, deel van het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo. Die zone strekt zich uit van het Reigersbos tot aan de Noordlandbrug en omvat ondermeer een grote groene bufferzone tussen haven en de polderdorpen.

Wachtdok?

“Nabij het kruispunt van de Zoutestraat en de Sint-Jan Baptiststraat bevindt zich op de Zoutendijk aan het Kanaaldok B2 een meerplaats voor de schooltjalken die gebruikt worden door het stedelijk en vrij onderwijs. Ondanks het feit dat op deze aanlegplaats een duidelijk meerverbod is, melden inwoners dat vaak binnenschepen voor kortere of lange tijd afmeren. Het gaat dan zowel om containervervoer als binnenvaart-tankers, op minder dan 100 meter van de woonkern,” legt Danielle Meirsman uit. “Ik wil dan ook aandringen dat de politie strikt controleert op het meerverbod, om zo de veiligheid van onze inwoners te garanderen.”

Bovendien vormen aangemeerde binnenschepen, recht tegenover de Berendrechtsluis, een potentieel nautisch gevaar: bij het verlaten van de sluis bestaat de kans dat een supergroot containerschip in aanvaring komt met de gemeerde binnenvaart, met mogelijke catastrofes tot gevolg.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is