N-VA POLDER VRAAGT DUIDELIJKHEID OVER WINDTURBINES IN KABELJAUWPOLDER

Op 30 september 2015

Raadslid Raf Crynen stelde vast dat in bepaalde persartikels gesproken wordt over de inplanting van windturbines in ons district, méér bepaald in de Kabeljauwpolder.
“Dit is in tegenspraak met het bestuursakkoord. Dat stelt uitdrukkelijk dat windturbine-installaties enkel geplaatst kunnen worden waar er geen geluids- of visuele hinder is voor de bevolking. De facto kunnen windturbines enkel geplaatst worden in het havengebied.”, aldus Raf Crynen.
Bij middel van een mondelinge vraag wil Raf graag vernemen wat de visie is van het districtsbestuur over deze materie. “Wordt het districtsbestuur betrokken en de districtsraad geïnformeerd in het overlegtraject?”

Carl Geeraerts, voorzitter van het districtscollege, antwoordde dat het districtscollege eveneens heeft kennis gekregen van de berichten over de plaatsing van windturbines in de Kabeljauwpolder.
“De visie van het districtsbestuur blijft in dit dossier ongewijzigd: bijkomende windturbines kunnen uitsluitend in het havengebied geplaatst worden en mogen in geen geval visuele hinder of geluidshinder veroorzaken voor de inwoners van het district,” stelt Carl Geeraerts de vraagsteller gerust. “Dit staat ook zo vermeld in ons bestuursakkoord.”

Carl Geeraerts voegt er wel aan toe dat deze materie evenwel een bovenlokale bevoegdheid betreft, maar dat vanuit het districtscollege dit dossier van heel nabij opgevolgd wordt in nauw contact met het kabinet van schepen Van de Velde. “Zo word ik als voorzitter van het districtscollege en vanuit mijn bevoegdheid voor ruimtelijke ordening inderdaad betrokken bij het overleg tussen het kabinet en de onderneming in kwestie,” aldus Car

Mochten de plannen om in de Kabeljauwpolder windturbines te plaatsen formeel op tafel komen, dan zal er vanuit het districtscollege een initiatief worden genomen om de districtsraad hiervan in kennis te stellen en zal er aan de districtsraad gevraagd worden om een negatief advies uit te brengen.