N-VA Polder wil meer evenwichtig project voor Opstalvallei

Op 24 juni 2015

Momenteel loopt het openbaar onderzoek bij de bouwaanvraag voor het Opstalvalleiproject. N-VA Polder houdt vast aan het afgesloten bestuursakkoord met Team 2040 (SP.A, Open VLD en CD&V) waarin we ons allemaal voor het project uitspreken. Maar we schuiven nadrukkelijk een aantal opmerkingen naar voor die het project meer in evenwicht brengen en het maatschappelijk draagvlak zullen vergroten.

We vinden het positief dat het natuurcompensatiegebied Opstalvallei definitief een streep trekt onder de havenuitbreidingen op het grondgebied van Berendrecht en Zandvliet. En groot stuk woonuitbreidingsgebied en een zone voor slibstort worden definitief omgezet in natuur. Ook kunnen er zo geen windturbines tegen de wijk Viswater aan gebouwd worden. En er zijn de toeristische en recreatieve troeven van zo’n grootschalig natuurproject.

Negatief is de teloorgang van het kleinschalige polderlandschap met zijn natuurwaarden en landbouwopbrengsten, het verdwijnen van de tulpen-en evenementenweide, de onvolledige padenstructuur, de dreiging van bijkomende wateroverlast in de nabijgelegen woongebieden die nu al watergevoelig zijn en de grote bufferdijken die door hun inplanting de geluidsoverlast voor bewoners niet aanpakken.

Concreet maken we tijdens het openbaar onderzoek opmerkingen rond natuur versus landbouw, padenstructuur, bufferdijken, waterpeil, evenementenweide en erfgoed.

Natuur versus landbouw

N-VA Polder wenst dat een natuurvriendelijke landbouw mogelijk blijft in een deel van het Opstalgebied. Uit andere projecten blijkt dat, mits goede afspraken, de natuurinstandhoudingsdoelstellingen voor bepaalde vogelsoorten ook zo behaald kunnen worden. In deze natuurlijke landbouwpercelen blijven windturbines uitgesloten.

Padenstructuur

De bufferdijken moeten optimaal toegankelijk zijn voor wandelaars en zo deel uitmaken van het wandelnetwerk in het gebied. Daarin spreken de plannen elkaar tegen. Ook zijn er enkele onderbrekingen in het wandelnetwerk die opgelost moeten worden: verbinding langsheen Viswater (bijvoorbeeld op de lage bufferdijk die daar loopt), bij de Monnikenhofstraat aan de binnenkant van de bufferdijk en een bruggetje tussen het doodlopende wandelpad langs antitankkanaal en uitkijkpunt/fietspad aan de Antwerpsebaan. Minstens de as Oudebroeksestraat-Oud Broek moet toegankelijk blijven voor ruiters, ook met paard en kar.

Bufferdijken

De bufferdijk langsheen Viswater mag door de bewoners niet als een blinde muur ervaren worden, en moet dus aanvaardbare verhoudingen krijgen. De bufferdijk die langsheen de A12 voorzien is, zou beter opschuiven naar de Krommeweg. Daarmee worden meteen heel wat inwoners van Berendrecht-Zandvliet tegen geluid gebufferd. We vragen ook om een klein deel van het projectbudget te voorzien voor geluidsschermen langsheen de A12 in Zandvliet.

Waterpeil

Momenteel wordt er onderzocht hoe de waterproblemen in sommige Berendrechtse wijken kunnen aangepakt worden. Volgens de watermodellen in de bouwaanvraag zullen het verminderen van de drainage in het gebied en de stuw op de Afwateringsgracht de gemiddelde hoogste grondwaterstand buiten het gebied lichtjes verhogen. Deze mag nooit verhogen. En als er de komende jaren maatregelen genomen worden die het grondwaterpeil buiten het Opstalvalleigebied verlagen, dan mogen deze niet teniet gedaan worden. De beloofde tweewekelijkse evaluatie van de grond- en oppervlaktewaterpeilen moet permanent in alle openheid gecommuniceerd worden en bij stijging tot onmiddelijke maatregelen leiden.

Evenementenweide

De tulpen- en evenementenweide bij de bomenbank is een belangrijke plek voor het verenigingsleven in het district en biedt de mogelijkheid om grotere openluchtevenementen te organiseren. Deze moet bewaard blijven, en dus uit het project gelicht worden.

Erfgoed

Archeologische overblijfselen in het gebied moeten bij graafwerken in kaart gebracht worden. De historische Berendrechtse dorpsdijk moet in het landschap zichtbaar blijven en mag niet aangetast worden. Deze vormt één van de grenzen van het projectgebied.

Gert Van Herck, voorzitter afdeling N-VA Polder (Berendrecht-Zandvliet-Lillo)

Contact: polder [at] n-va.be ()