N-VA WIL MEER ACTIVITEITEN IN KERMISWEEKENDS

Op 30 september 2015

Op de raadszitting van 28 september 2015 vroeg N-VA fractievoorzitter Gert Van Herck om de bestaande kermissen in de dorpen te behouden, en zo mogelijk met andere activiteiten uit te breiden.

“Dankzij Muziek in de Wijk op zaterdag, Schaal Sels (voorafgegaan door de Retrofietstoer) op zondag, kermisloop op maandag en kermiskoers op dinsdag was er in Berendrecht weer sprake van een goedgevuld kermisweekend,” aldus Gert Van Herck. “Kan er, zoals beschreven in het bestuursakkoord, naar gestreefd worden om dit de komende jaren te behouden en verder uit te bouwen door verenigingen en bewoners aan te sporen bijvoorbeeld ook een rommelmarkt en garageverkoop in dit weekend te laten vallen?.”

Volgens Gert Van Herck gebeurt er ook in Zandvliet al veel tijdens de levendige dorpskermis. “Maar ook hier zouden een muzikale activiteit ingericht door het vrijetijdscentrum en activiteiten door bewoners of verenigingen de kermis ook tijdens het weekend al laten bruisen? Eventueel kan de Varkensmarkt er als extra locatie erbij genomen worden.

Ook in Lillo kan hetzelfde stramien gevolgd worden, wat zeker noodzakelijk wordt als er nog bestaande activiteiten of publiekstrekkers zouden wegvallen.”

In zijn antwoord laat collegevoorzitter Carl Geeraerts weten dat het districtsbestuur er zeer veel belang aan hecht om van ons district een ‘bruisend’ district te maken.
“Een aanzienlijk deel van het exploitatiebudget gaat jaarlijks naar subsidies aan verenigingen en particulieren die zich engageren om allerlei activiteiten en evenementen in ons district te organiseren. Ook vanuit het Vrijetijdscentrum De Schelde worden geld noch moeite gespaard om een aantrekkelijk activiteitenaanbod samen te stellen waar alle inwoners van het district hun gading vinden,” aldus Carl Geeraerts. “Het districtscollege is voorstander van een optimale spreiding van evenementen en activiteiten om te vermijden dat organisaties elkaar overlappen en elkaar ongewild concurrentie aan doen. Dit betekent evenwel niet dat er tijdens topweekends geen inspanningen zouden kunnen geleverd worden om zoveel mogelijk evenementen te bundelen en het aanbod uit te breiden waardoor het bruisende karakter van ons district extra versterkt wordt.”
“Het Vrijetijdscentrum kan met zijn programmatie ongetwijfeld inspelen op de kermisweekends en vanuit het evenementenloket zal bekeken worden hoe verenigingen en particulieren kunnen gestimuleerd worden om hun initiatieven nog meer af te stemmen op deze momenten. Ook zal er samen met het Vrijetijdscentrum bekeken worden hoe er extra zuurstof kan gegeven worden aan Lillo, bij voorkeur in samenwerking met verenigingen of particulieren uit ons district”, besluit de voorzitter van het districtscollege.