Slimme verkeerslichten moeten Leien terug mobiel maken

Op 7 juni 2011

Het systeem om de verkeerslichten te beïnvloeden op de heraangelegde Antwerpse Leien werkt niet, is compleet verouderd en staat meestal uit. Met deze woorden trok de Bond van Trein-, tram- en busgebruikers enkele weken geleden aan de alarmbel omwille van de hopeloze situatie op de Antwerpse Leien waar trams op de eigen bedding slechts een gemiddelde snelheid van9 kilometer per uur halen.

“Het is inderdaad hemeltergend dat de trams nu trager rijden dan voor de heraanleg van de Leien”, zegt Vlaams parlementslid Liesbeth Homans (N-VA). Daarom stelde ze hierover aan Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits een aantal vragen. Het antwoord van de minister overtuigt echter niet.

Overal, maar niet hier

Liesbeth Homans: “Volgens minister Crevits ligt het allemaal aan het te drukke tram- en busverkeer op de Leien. Dat is natuurlijk de wereld op z’n kop en getuigt van weinig ambitie. De minister moet doen waar al onze buurlanden perfect in slagen: slimme verkeerslichtenbeïnvloeding plaatsen op alle kruispunten zodat alle weggebruikers (voetgangers, fietsers, openbaar vervoer, auto’s) op een veilige en vlotte manier het kruispunt kunnen oversteken of afslaande bewegingen kunnen maken. Waarom lukt dat overal maar niet bij ons?”

Dom gebruik

Daarnaast wordt het huidige beïnvloedingsysteem ook nog eens dom gebruikt. Homans: “Zo is er een openbaar vervoershalte na het kruispunt Amerikalei / Kasteelpleinstraat / Anselmostraat, maar zorgt verkeerslichtenbeïnvloeding dat auto’s daar op de Leien eerst linksaf kunnen. Kortom: de verkeerslichtenbeïnvloeding ondersteunt het ontwerp van de Leien met een centrale, vrijliggende tram- en busbaan NIET. In die mate zelfs dat buschauffeurs blij zijn omwille van werkzaamheden aan de sporen af en toe op de rijbaan gestuurd te worden. Hun ervaring is dat op de rijbaan een hogere commerciële snelheid gehaald wordt dan op de vrije openbaar vervoer-as. Onbegrijpelijk!”

Systeem afstellen op werkelijke situatie Leien

Wat moet er dan gebeuren? Homans: “Het ontwerp van de Leien is bij iedereen gekend, het zou al veel helpen wanneer het systeem van slimme verkeerslichten hier op afgesteld zou worden. De minister kondigt vandaag ook een nieuw systeem aan. Allemaal goed en wel, maar de Leien worden in het kader van de discussie over de Oosterweelverbinding overgedragen aan de stad. Hierdoor zal het stadsbestuur in de toekomst een grotere verantwoordelijkheid dragen. Ik vraag me daarbij af of zij de nodige technische expertise in huis hebben om het systeem te laten draaien om er zo eindelijk voor te zorgen dat er een veilige en vlotte verkeersafwikkeling kan gebeuren!”