Toespraak ter gelegenheid van de viering van de Vlaamse Feestdag door Rudi SEMPELS, districtsschepen Cultuur en Erfgoed District Berendrecht Zandvliet Lillo

Op 13 juli 2013

Geachte aanwezigen,

Mijn toespraak laat misschien het tegendeel vermoeden, maar de Vlaamse feestdag is geen dag van saaie politieke speeches, maar wel een dag om te feesten en te genieten! Ik beloof jullie dan ook niet langer dan strikt noodzakelijk bezig te houden. Want vandaag moet in de eerste plaats een echt volksfeest worden voor al onze inwoners, jong en oud, 'oude' maar zeker ook 'nieuwe' Vlamingen die we recent in onze gemeenschap mochten verwelkomen en die ervoor gekozen hebben om mee aan het Vlaanderen van morgen te bouwen.

Een dag vol (Nederlandstalige) muziek,kinderanimatie, en een barbecue, … Een volksfeest dus dat mensen samenbrengt.

En daar draait het vandaag om. Om samen dingen te doen, om samen te feesten. Het doet mij veel deugd om te zien hoe mensen naar aanleiding van deze Vlaamse feestdag overal spontaan naar buiten komen en zich verenigen. Het is het beste antwoord op het individualisme in onze samenleving, dat nog altijd toeneemt.
Het bloeiende verenigingsleven in ons district bewijst trouwens elke dag dat wij ons op dit vlak nog niet te veel zorgen moeten maken. Vandaag is het niet alleen het feest van de Vlaamse Gemeenschap, of het feest van het districtsbestuur, het is zowel mijn feest als uw feest.
Kortom, vandaag is het ons feest!

Vandaag is een mooi moment om even te kijken naar het verleden en om het historisch erfgoed dat onze polderdorpen Berendrecht, Zandvliet en Lillo rijk is even onder de aandacht te brengen. Erfgoed waar wij met zijn allen trots op mogen zijn en dat wij moeten koesteren en bewaren. Erfgoed gaat veel verder dan de meesten onder u denken. Erfgoed gaat niet alleen over oude monumenten en gebouwen, maar ook over straatbeelden, dorpsgezichten zoals deze mooie Solftplaats met z'n lage huisjes, cultuurlandschappen, streekproducten, oude gebruiken en festiviteiten, trage zandwegen... die onlosmakelijk met ons district verbonden zijn

Al dit erfgoed weerspiegelt de activiteit en creativiteit van zij die voor ons kwamen. Het is de neerslag van uiteenlopende artistieke, culturele, sociale, religieuze en economische tradities die het uitzicht van ons polderdistrict hebben vormgegeven.

In al zijn diversiteit bepaalt het de identiteit en herkenbaarheid van ons district. Ik denk daarbij bijvoorbeeld ook aan de molen in Berendrecht, maar ook aan het gansrijden, de kapel van de Hagelberg…

De zorg voor dit erfgoed is geen zaak van het bestuur alleen. Het behoort ons allen toe, het is de collectieve eigendom van onze gemeenschap. Het geeft aan vanwaar we komen en geeft een gezicht aan ons district en onze gemeenschap. We dragen er samen de verantwoordelijkheid voor en we moeten het samen koesteren maar vooral niet vergeten er samen van te genieten.

Als Cultuurschepen van ons district wil ik dan ook de vele vrijwilligers van plaatselijke verenigingen bij in de bloemetjes zetten en danken voor de inspanningen die zij elke dag ondernemen om het rijke materiële en immateriële erfgoed van ons district tot leven te laten komen en in stand te houden.

Op een dag als vandaag waarbij we als Vlaamse gemeenschap altijd ook even achterom kijken vanwaar we komen, is dit niet meer dan vanzelfsprekend.

Bedankt voor jullie aanwezigheid en maak er allemaal een fijn feest van!