Vrijetijdscentrum De Schelde in volle opbouw

Op 10 december 2014

Vanaf 2015 ontmoeten jong en oud elkaar in vrijetijdscentrum De Schelde. Ze kunnen er hun vrije tijd educatief, speels, sportief of cultureel invullen. Zo voorziet het centrum voor kinderen in een knutselatelier waar ze zich artistiek kunnen uitleven. Volwassenen kunnen hun creativiteit dan weer kwijt in de kookklas waar op geregelde tijdstippen workshops zullen plaatsvinden.

In vrijetijdscentrum De Schelde zal daarnaast ook een gevarieerd aanbod muziek- en theatervoorstellingen te zien zijn. Het centrum stelt spel- en sportmateriaal ter beschikking en er is een foyer om voor, tijdens of na voorstellingen iets te drinken of na te praten. Op werkdagen kan de bezoeker in de foyer ook terecht om een assortiment aan kranten te lezen.

Infrastructuur

De oude schoolmeesterwoning en klaslokalen, dat zijn de bestaande gebouwen, worden grondig gerenoveerd. De schoolmeesterwoning dient voornamelijk als administratieve werkplek. In de vroegere klaslokalen komen opdeelbare vergaderlokalen, het knutselatelier en de kookklas. Tussen deze bestaande gebouwen komt een gloednieuw gebouw met een foyer op de gelijkvloerse verdieping. Op de eerste verdieping biedt een polyvalente theaterzaal met uitschuifbare tribune ruimte voor 130 zitplaatsen. De zaal biedt de nodige moderne theaterinfrastructuur. Dat alles maakt multifunctioneel gebruik door verschillende verenigingen mogelijk.

Het nieuwe gebouw vormt een verbinding tussen de twee bestaande gebouwen. Zo ontstaat één geïntegreerd complex. Dankzij de glazen wanden van de foyer nodigt het complex sterk uit tot publiek gebruik. Die gezelligheid en bedrijvigheid komen ook buiten tot hun recht dankzij een luifel die het terras overdekt.

Ook de nodige faciliteiten ontbreken niet: de materiaallift brengt decorstukken en technische benodigdheden probleemloos in de zaal; de akoestische isolatie garandeert een speelklare theaterzaal en een lift maakt het gehele complex toegankelijk voor bezoekers met een handicap.

Bouwwerken

De bouwwerken zijn momenteel volop aan de gang. In de klaslokalen en schoolmeesterwoning legt de aannemer de laatste hand aan de ruwbouw. Ook de volledige eerste verdieping en de dakstructuur staan er al. In de komende weken wordt het laatste metselwerk afgerond en volgend jaar begint de aannemer met de bekleding van het dak en de verdere afwerking van het ganse complex.

In de zomer van volgend jaar worden de theatertechnieken geplaatst, zodat het centrum in het najaar van 2015 feestelijk kan openen.

Verantwoordelijken: Nabilla Ait Daoud, schepen voor jeugd – Carl Geeraerts, voorzitter districtscollege