Bewoners maken van Berendrecht en Zandvliet ‘'5 sterrendorpen’

Op 11 juni 2019

Dit jaar bestaan Berendrecht en Zandvliet 900 jaar. Dat wordt onder andere gevierd tijdens het dubbelfestival ‘Sterren van de Polder’. Televisiegezicht Sieg De Doncker bracht tijdens het startfeest op zondag 12 mei vijf opdrachten mee voor de inwoners van de polder. Deze moesten ze tegen het slotfeest tot een goed einde brengen. Voor elke geslaagde opdracht werd de inwoners een ster beloofd. Tijdens het slotfeest op pinkstermaandag 10 juni kwam Sieg De Doncker naar Zandvliet om er het grootste straatfeest van het land te dirigeren. Bijna 2000 bewoners kwamen er voor opdagen en konden live meemaken dat alle opdrachten geslaagd zijn. Berendrecht en Zandvliet worden zo echte ‘5 sterrendorpen’.

De voorbije weken gonsde het van bedrijvigheid in de polderdorpen. De bewoners zetten zich vol goede moed aan de vijf opdrachten die Sieg hen had voorgeschoteld tijdens het startfeest ‘Sterren van de Polder’. Via Facebook, Youtube en www.sterrenvandepolder.be werden allerlei leuke foto’s en filmpjes door de werkgroepjes gedeeld.

Op pinkstermaandag, tijdens het slotfeest, toonden de werkgroepjes op en voor het podium de resultaten van de opdrachten. Alle vijf opdrachten waren geslaagd. Daarnaast zorgden op 10 juni enkele muziekgroepen, kinderanimatie, foodtrucks en terrasjes voor sfeer en een onvergetelijke muzikale namiddag in het Armenstraatje.

Tijdens het openingsfeest op 12 mei serveerde Sieg de inwoners van de polderdorpen de volgende vijf opdrachten:

•Maak een stoet die tijdens het slotfeest minstens 900 meter aflegt met 9 herkenbare verenigingen uit de dorpen, met muziek en beweging en een praalwagen.

•Verzamel minstens 900 tekstjes, tekeningen, documenten, foto’s over het Zandvliet en Berendrecht van vroeger en nu voor in een tijdscapsule.

•Krijg minsten 900 handen en voeten van kinderen aan het dansen op een uniek dansje bij een zelfgemaakt lied en dat met een koor van minstens 9 zangers op het podium.

•Bedenk en bak een origineel koekje waarvan er minstens 900 tijdens het slotfeest uitgedeeld worden.

•Maak een krantje op minstens 900 exemplaren voor alle leeftijden met verhalen over het verleden, heden en de toekomst.

Alle opdrachten werden helemaal goed uitgevoerd waardoor de polderdorpen echte ‘5 sterrendorpen’ worden:

•De stoet vertrok stipt om 14 uur aan de Botermarkt in Zandvliet. Via de Spaansemolenstraat – De Keyserhoeve – Putsebaan ging deze naar het Armenstraatje. Zo legde de stoet zoals gevraagd 900 meter af.  Maar liefst 18 verenigingen en de 4 basisscholen uit de dorpen liepen mee in de stoet. Er was een versierde praalwagen en Sieg De Doncker liep, zoals beloofd tijdens het startfeest, mee in de stoet. Hij stond in een open auto en droeg een sjerp met de oude wapenschilden van Berendrecht en Zandvliet. De stoet werd live gestreamd naar het feestterrein in het Armenstraatje.

•In de tijdscapsule zaten maar liefst 2.017 tekstjes, tekeningen, brieven aan het nageslacht, trouwuitnodigingen, oude en recente foto’s, liedjesteksten van belangrijke liedjes in de polder en nog veel meer. In de scholen werden tekeningen gemaakt en op verschillende plaatsen in Berendrecht en Zandvliet konden bewoners hun bijdragen in dozen achter laten. Deze tijdscapsule komt in het najaar onder de sokkel van een nieuw kunstwerk ter gelegenheid van 900 jaar Berendrecht-Zandvliet.

•900 koekjes werden uitgedeeld aan de aanwezigen. De bakkers waren zaterdag gestart met het bakken van het koekje. Het koekje heeft een ronde vorm met een stempel erop ‘ZB 900’ verwijzend naar het 900-jarig bestaan van Zandvliet en Berendrecht.

Het krantje van 24 pagina’s, dat gedrukt werd op 900 exemplaren, haalde ook een ster binnen. Er staan leuke interviews in met jonge en oudere polderbewoners, bijnamen, een dialectquiz, cijfers over de dorpen en ook het verslag van een wonderlijke (fictieve) conversatie tussen de overleden wielrenner Frans Brands en de overleden kunstschilder Nicasius De Keyser, naar wie de Antwerpse De Keyserlei vernoemd is.

•Het dansje was als laatste aan de beurt. 327 kinderen dansten mee en 12 zangers stonden op het podium. Dat zijn maar liefst 1.308 handen en voeten die dansten op een zelfgeschreven lied met de titel ‘Trots op onze Polder’. De kinderen oefenden het dansje vooraf op de scholen. Maar ook via de website www.sterrenvandepolder.be en de Facebookpagina van het district, konden bewoners het dansje aanleren.

Grootste straatfeest van het land

Nadat alle opdrachten geslaagd waren, dankte Sieg uitgebreid alle medewerkers van de opdrachten en de  aanwezige bewoners voor hun  inzet om van Berendrecht en Zandvliet ‘5 sterrendorpen’ te maken. En zo kon het feest voor de bijna 2000 bezoekers beginnen.

Kinderen leefden zich uit op de springkastelen en circusanimatie. Bewoners konden genieten van drankjes, en foodkraampjes boden lokale en internationale hapjes aan. De adviesraden van het district zamelden met een pannenkoekenkraam centen in voor een goed doel: Sociaal meldpunt Polderhart. Nieuw was dat er gewerkt werd met herbruikbare bekers. Zo werd het een proper en veilig feest met minder afval, en zonder glas.

‘Ontpopt’ nam de grootste Nederlandstalige hits van de voorbije decennia onder handen. Daarna zorgden fanfare ’t Akkoord  & Majoretski voor sfeer met optredens tussen het publiek. En het bombastische hoogtepunt volgde ten slotte met het optreden van ‘Les Truttes’.

Verslaggeving online

Wie er niet bij kon zijn, of graag wil nagenieten, kan dat via www.sterrenvandepolder.be.

Compilatiefilmpjes van de voorbereiding van de opdrachten zijn er vanaf dinsdag 11 juni te zien. Meer sfeerfoto’s en een film van het slotfeest zullen er vanaf maandag 17 juni terug te vinden zijn.

Verantwoordelijke: districtsburgemeester Carl Geeraerts