Eerstelijns gezondheidszorg in polderdistrict

Op 4 juli 2022, over deze onderwerpen: 10. Gezondheid, Gezondheidszorg en welzijnsbeleid

Tijdens de districtsraadszitting van 27 juni bracht raadslid Marc Maes (N-VA) het groeiende tekort aan huisartsen en zorgverleners onder de aandacht.

“Ondanks het feit dat er in ons district drie groepspraktijken actief zijn lopen inwoners op termijn het risico (door stopzetting praktijk of patiëntenstop in een praktijk) om voor hun raadplegingen bij huisartsen doorgestuurd te worden naar buurgemeenten, die ongetwijfeld met dezelfde problematiek te maken hebben. Tevens wordt hierdoor de vrije keuze van huisarts beperkt,” lichtte Marc Maes de problematiek toe. “Daarnaast is er een beperkt en dalend aanbod aan andere zorgverleners zoals tandartsen, diëtisten, podologen, diabetes- educatoren”

In de Algemene Vergadering van de Eerstelijnszone Noord Antwerpen wordt het district Berendrecht Zandvliet Lillo  vertegenwoordigd door de Stad Antwerpen – buurgemeenten Stabroek en Schoten hebben een eigen afvaardiging van hun lokaal bestuur.

“Gezondheidszorg is geen bevoegdheid van het district, maar het district staat wel dichter bij de bevolking, “ aldus het raadslid.  Hij vraagt aan het districtsbestuur  om aan de afvaardiging van de Stad Antwerpen en de bevoegde schepen voor gezondheidszorg te vragen om onze bezorgdheid over eerstelijns gezondheidszorg op de agenda te plaatsen van de vergadering van de Eerstelijnszone Noord Antwerpen.

“De stad Antwerpen is al twee jaar actief bezig met deze problematiek,” antwoordde districtsburgemeester Carl Geeraerts. “ Ze monitoren de situatie via de stedelijke dienst gezondheid en lanceren ondersteunende acties zoals een samenwerkingsovereenkomst met Domus Medica, en ondersteuning van nieuwe groepspraktijken. Bij nieuwe bouwprojecten van onder meer Zorgbedrijf Antwerpen, Woonhaven en ZNA wordt ruimte vrijgemaakt voor nieuwe huisartsenpraktijken, ook in samenwerking met Domus Medica.”

Aangezien het niet evident is om het huisartsentekort als lokaal bestuur op te lossen heeft stedelijk schepen Els Van Doesburg dan ook het initiatief genomen om zowel de Vlaamse als federale regering aan te schrijven om deze problematiek mee aan te pakken. Dat zou gaan over betere ondersteuning door verpleegkundigen , administratieve bedienden en nieuwe software-oplossingen.