Flexbus voor Lillo en Wijk ‘Den Hoek’

Op 28 juni 2022

Binnen het project ‘Routeplan 2030’ situeert zich het aanbod ‘Vervoer op Maat’: een aanbod van een vraag-gestuurd systeem zoals de vroegere ‘belbus’ of de toekomstige flexbus met bijbehorende nieuwe ‘flexhaltes’.

In juni vorig jaar formuleerde een werkgroep bestaande uit alle politieke fracties van het districtsbestuur Berendrecht Zandvliet Lillo over mogelijke ‘flexhaltes’ de nodige feedback voor districtsburgemeester Carl Geeraerts, vertegenwoordiger in de Vervoerregioraad.

Er werd geadviseerd om Lillo van een reguliere halte te voorzien en oplossingen te zoeken voor  blinde vlekken zoals de Zandvlietse wijk ‘Den Hoek’ en het gebied ten oosten van de A12 Havenweg.

In november liet de Vervoerregio weten dat er een Flexhalte voor Lillo zou worden opgenomen in de ontwerplijst. Tegelijk werd ook gemeld dat de wijk ‘Den Hoek’ met het bestaande openbaar vervoer bediend wordt, met haltes binnen de 350 à 500 m van de bewoning aldaar.

Als regel stelt de vervoermaatschappij een afstand van 800 m voor tussen de halte en de bewoning.

Toen deze reactie eind vorig jaar in de districtsraad besproken werd, bleek uit onderzoek dat de dichtstbijzijnde haltes van de Lijn zich méér dan 1500 m van de wijk ‘Den Hoek’ bevinden. Op basis van deze nieuwe informatie stelde de N-VA fractie tijdens de districtsraadsraadszitting voor om de vraag opnieuw te stellen, en een ‘flexhalte’ te voorzien ter hoogte van het kruispunt Antwerpse Baan/Grote Stoppelbergen.

Raadslid Marc Maes vroeg tijdens de raadszitting in Lillo of de twee haltes inmiddels goedgekeurd waren en wat de verdere timing wordt.

In zijn antwoord bevestigde de districtsburgemeester dat de twee ‘flexhaltes’ (Lillo Zandvliet Hoek) op 20 juni werden gevalideerd door de Vervoerregioraad. “Nu wordt er een aanbesteding uitgeschreven om te zien welke bedrijven in aanmerking kunnen komen. Vermoedelijk wordt het systeem operationeel tegen einde 2023. Hoe dit in praktijk zal werken wordt nog onderzocht, mogelijk via een app of een website waar men 60 minuten vooraf een aanvraag voor flexvervoer kan ingeven,” aldus Carl Geeraerts.

“Ik ben blij dat werd ingegaan op de adviezen van het districtsbestuur,” aldus vraagsteller Maes. “Dat is goed nieuws: sinds het verdwijnen van de Lijndienst 75 in 1995 krijgen de inwoners van Lillo weer toegang tot het openbaar vervoer. En eindelijk wordt er gezorgd voor een verbinding met de bij de Nederlandse grens gelegen wijk ‘Den Hoek’ te Zandvliet.” .