Kerk in Berendrecht sluit de deuren, ruilwinkel bedreigd en leegstaande school.

Op 24 oktober 2017

Op de zitting van de districtsraad van 23 oktober wilde raadslid Marc Maes graag duidelijkheid over de stand van zaken van  drie grote gebouwen in Berendrecht.

“Op 26 november aanstaande wordt de laatste eredienst gecelebreerd in de Sint-Jan-Baptistkerk – de ontwijding van de kerk zal kort daarna gebeuren. In het verleden werd de kerk reeds met succes gebruikt voor tentoonstellingen (Week van de Amateurkunsten) en concerten (fanfare Willen is Kunnen). Ook de bewoner van de pastorij werd opgezegd en het gebouw dient leeggemaakt te worden tegen het einde van dit jaar,” legt het raadslid uit. “We zouden graag vernemen wat er met deze gebouwen gaat gebeuren: is alles eigendom van de Stad Antwerpen – en zijn er plannen tot verkoop?  Krijgen ze een andere bestemming?  En wat met de achterliggende grafkelder die aan de kerk paalt?”

Destijds werd blijkbaar ook in een overleg tussen de Stad Antwerpen, het plaatselijk kerkbestuur, en het bisdom afgesproken dat, wanneer de Sint-Jan-Baptistkerk niet meer zou fungeren als gebedsruimte, de Kapel van de Hagelberg een grondige opknapbeurt en volledige revisie van de nutsvoorzieningen zou krijgen. “Hoe concreet zijn die plannen?” wil raadslid Maes weten.

Sedert 20 september staat ook het postgebouw aan de Antwerpsebaan te koop – navraag bij de betrokken dienst leerde dat het gebouw onmiddellijk beschikbaar is voor een eventuele koper.

“Dit zou betekenen dat de ruilwinkel Polderhart, een succesvol initiatief,  wellicht een andere locatie moet opzoeken,” stelt Marc Maes. “Ik wil voorstellen dat het districtsbestuur nagaat wat de eventuele mogelijkheden zijn voor een nieuwe locatie voor de ruilwinkel. En wat zijn, op vlak van ruimtelijke ordening, de mogelijke bestemmingen van het perceel waarop het postgebouw zich nu bevindt?”

En dan zijn er de oude schoolgebouwen aan de Monnikenhofstraat/Bullesteeg: ze staan sedert geruime tijd leeg en zouden mogelijk een socio-culturele invulling kunnen krijgen in afwachting van een definitieve bestemming of verkoop.

“Kan het districtsbestuur navragen wat precies de plannen van de Stad Antwerpen zijn ivm deze gebouwen? Kan hier mogelijk tijdelijk een oplossing gevonden worden voor de Ruilwinkel?,” besluit raadslid Maes zijn vraag aan de voorzitter van het districtscollege, tevens bevoegd voor ruimtelijke ordening.