Onderzoek naar kwaliteit grondwater.

Op 30 november 2021

Naar aanleiding van het stopzetten van retourbemaling op diverse werven in het district Berendrecht Zandvliet Lillo, vroeg raadslid Marc Maes (N-VA) tijdens de districtsraad van 29 november aan districtsschepen voor milieu Rudi Sempels (N-VA) wat daarvan de oorzaak is.

“Zijn er gezondheidsrisico’s voor onze inwoners bij het gebruik van producten uit eigen tuin?,” wilde Marc Maes weten.

Tijdens de raadszitting van september vorig jaar keurde de districtsraad unaniem een motie en amendement goed met betrekking tot het maximaal inzetten en handhaven van retourbemaling bij bouwprojecten in het district om aldus mogelijke waterschaarste aan te pakken.

Water dat bij een bouwwerf wordt weggepompt dient hergebruikt te worden. Dat kan door het water terug in de ondergrond te infiltreren, het af te voeren naar een gracht of beek, of, indien de waterkwaliteit het toestaat, ter beschikking worden gesteld van de inwoners door middel van een kosteloos aftappunt.

Naar aanleiding van de bemalingswerkzaamheden aan de bouwwerf ‘De Bergen’ in de Bosstraat werd in augustus jongstleden door de bevoegde stadsschepen voor ruimtelijke ordening gemeld dat er geen retourbemaling werd toegestaan omwille van de “15 kilometer PFOS veiligheidsmarge” rond het bedrijf 3M. Het grondwater wordt dan in de riool geloosd.

Door de onduidelijkheden die gerezen zijn over de kwaliteit van het grondwater naar aanleiding van de mogelijke aanwezigheid van PFAS, heeft de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) in de volledige veiligheidsstraal rond het 3M bedrijf veiligheidsmaatregelen getroffen en vraagt om tot nader order alle aftappunten binnen een veiligheidszone rond de 3M site voorlopig af te koppelen.

Voor het inschatten van de risico’s zijn normwaarden met betrekking tot PFAS in het grondwater noodzakelijk, hiervoor zijn de lokale overheden afhankelijk van de Vlaamse overheid.

Er zijn voor alle duidelijkheid geen directe aanwijzingen dat het grondwater op de projectlocatie Bosstraat verontreinigd zou zijn, maar het stadsbestuur wenst 100% zeker te zijn dat het gebruik ervan door particulieren zonder risico’s kan gebeuren.

“Naast de retourbemaling bij bouwprojecten maken ook land- en tuinbouwers in ons district gebruik van grondwater,” legt Marc Maes uit. Hij vraagt dan ook dat aan de stedelijke milieuschepen gevraagd wordt hoever het onderzoek naar de kwaliteit van het grondwater in ons district staat, en of er mogelijk gezondheidsrisico’s kunnen zijn voor de inwoners uit het polderdistrict bij gebruik van producten uit eigen tuin.

Schepen Rudi Sempels antwoordde dat hij de bezorgdheid deelde. “We zullen de vraag stellen aan de bevoegde schepen van de Stad Antwerpen,” aldus nog Rudi Sempels.