Oud gemeentehuis Zandvliet krijgt buurtsecretariaat voor bewonersgroepen

Op 8 augustus 2016
Danielle Meirsman bij het voormalige gemeentehuis van Zandvliet

Dit najaar komt er een buurtsecretariaat in het oude gemeentehuis van Zandvliet.

Het huurcontract tussen het polderdistrict en het stedelijk vastgoedbedrijf AG Vespa voor het gebruik van het oude gemeentehuis aan de Spaansemolenstraat is zopas verlengd voor drie jaar.

“Het is de bedoeling dat er onder meer een buurtsecretariaat komt. De vroeger raadszaal wordt opgeknapt en in ere hersteld, zodat ook de werken van Nicaise De Keyser beter tot hun recht komen. De zaal kan dan dienen voor verenigingen om er tentoonstellingen te organiseren of om recepties te laten doorgaan. De Zandvlietse gansrijders gebruikten ze eerder dit jaar al tijdens het keizerrijden. Ook de Heemkundige Kring van de Antwerpse Polder krijgt een plek in het oude gemeentehuis, waar ze in alle rust oude documenten kunnen bekijken en digitaliseren.

“Zes jaar nadat de Bewonersgroep HagelbergKAPEL bij het stadsbestuur aanklopte  voor de oprichting van een buurtsecretariaat komt er schot in de zaak. Dat is een goede zaak voor straatcomités en bewonersgroepen. Daar krijgen ze ondersteuning die kan gaan van eenvoudige kopieermogelijkheden tot het ter beschikking stellen van vergaderruimtes”, zegt Danielle Meirsman.