Problemen met De Lijn in polderdistrict

Op 24 oktober 2017

Raadslid Gert Van Herck kaartte in de raadszitting van 23 oktober de problemen met vervoersmaatschappij De Lijn aan.

“Sinds deze zomer is de stiptheid van het openbaar vervoer in ons district erop achteruitgegaan. Dit verneem ik niet alleen van de vele klachten van onze inwoners, maar ik ervaar dit probleem zelf ook als pendelaar. Het is nog nooit zo erg geweest,” aldus het raadslid. “Regelmatig valt er een (snel)bus uit tijdens de spits naar de stad. Het gebeurt regelmatig dat de tweede sneldienst ervantussen valt. Voor vele pendelaars zorgt dit voor problemen, want niet altijd is de eindhalte van bus 771 hun eindbestemming. Velen moeten ook nog een aansluiting hebben met de trein, tram of andere bus.”

Een tweede probleem, aldus het raadslid,  is dat er geen realtime informatie beschikbaar is van de bussen die al dan niet rijden. “In deze moderne tijden (de Lijn heeft mij reeds gemeld dat elke bus is uitgerust met een GPS – verbinding) zou dit toch moeten kunnen,”.

“Een derde probleem is in dit geval het gebruik van een sms – of M-ticket dat momenteel wordt gepromoot voor pendelaars die maar occasioneel de bus nemen. De reiziger is verplicht om zijn mobiel ticket aan te kopen vooraleer hij op de bus stapt. Zo’n ticket is maar één uur geldig. Als er dan geen bus komt, is de reiziger genoodzaakt om een tweede ticket te kopen wanneer het uur om is. Zo niet riskeert hij een boete.En om af te sluiten nog een vierde punt: sinds de tram doorrijdt tot de Luchtbal, volgt de snelbus de tramroute en stopt aan elke halte. Vroeger reed de bus in één trek door van Berendrecht tot de halte aan de Kinepolis. Hierdoor gaan nog wat extra minuten verloren,” meldt Van Herck. “Dit zorgt uiteraard terecht voor ergernis. We willen dat de pendelaars andere vervoersmiddelen gaan gebruiken, maar dan moet men hier wel op kunnen rekenen.”.

Raadslid Van Herck betreurt dat de buschauffeurs meestal kop van Jut zijn. Zij krijgen, als eerste aanspreekpunt, de meeste ergernissen naar hun hoofd geslingerd terwijl zij hun job met hart en ziel willen uitoefenen.

“Ik zou dan willen voorstellen om vanuit de districtsraad contact op te nemen met De Lijn en hen uit te nodigen op de eerstvolgende commissiezitting om deze problemen aan te kaarten. Niet alleen de stiptheid, maar ook de snelheid van de bussen in de zone 30, die niet altijd gerespecteerd wordt en voor gevaarlijke situaties zorgt,” besluit hij.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is