Red Star Line-verhalenbus ook in polderdistrict

Op 13 maart 2018

In de raadszitting van de districtsraad van 26 februari vroeg raadslid Marc Maes  aan cultuurschepen Rudi Sempels om de verhalenbus van het Red Star Line museum ook naar het polderdistrict te halen.

“Om de vijfde verjaardag van het Red Star Line Museum in de verf te zetten pakt het museum uit met de expo “Thuishaven” in september,” begon Marc Maes zijn mondelinge vraag. “Voor deze tentoonstelling verzamelt de Red Star Line-verhalenbus verhalen van ingeweken Antwerpenaren. Of het nu gaat om mensen met een vluchtelingenverleden, kotstudenten die hier zijn blijven wonen of inwijkelingen uit andere Belgische steden: iedereen die hier woont, mag zijn verhaal over de eerste 5 jaar in de stad komen vertellen.”

Sedert begin deze maand rijdt de Red Star Line-verhalenbus doorheen de stad, op zoek naar verhalen. In eerste instantie worden de districten Antwerpen en Borgerhout bezocht, waar de verhalenbus op allerlei evenementen op zoek gaat naar inwoners met een verhaal.

“Het project ‘verhalenbus ‘ zou ook voor de inwoners van ons district een mooie gelegenheid zijn om hun verhaal te vertellen. Immers, ook in ons district, zijn talrijke inwoners 'ingeweken', uit de stad, andere districten, de verdwenen polderdorpen, ander provincies of landen,” vindt Marc Maes. “Kan u bij de organisatoren vragen om ook Berendrecht, Zandvliet en Lillo op te nemen in de planning van de Red Star Line-verhalenbus? Dat zou bijvoorbeeld kunnen op de wekelijkse markt of op evenementen als de Tulpenpluk.”