Ontbrekend stuk voetpad Ruytermansweg aangelegd

Op 6 september 2016

In de Ruytermansweg wordt het laatst aangelegde stukje voetpad positief onthaald door de buurt. Omdat voetgangers nu in heel de straat een eigen stukje weg hebben, is de verkeersveiligheid drastisch toegenomen.

De Ruytermansweg is een veel gebruikte verbindingsstraat tussen Berendrecht en Zandvliet. In bijna heel de straat ligt een voetpad. Een stukje van om en bij de tweehonderd meter ontbak. Tot voor kort was dat deel van die Ruytermansweg niet echt veilig voor voetgangers.  Zij moesten aan de zijkant van de rijweg stappen of op de onverharde berm tussen het onkruid. De buurt was al jarenlang vragende partij om ook in dat vergeten stukje Ruytermansweg een veilig voetpad aan te leggen.

Districtsschepen Rudi Sempels en raadslid Marc Maes maken deel uit van de werkgroep die het openbaar domein bespreekt. Twee jaar geleden lanceerde Maes er het voorstel om werk te maken van het ontbrekend gedeelte voetpad. In 2015 werd het project opgenomen in de budgetopmaak en in maart van dit jaar werd begonnen met de uitvoering. Ondertussen is de missing link opgevuld en zijn de bewoners tevreden met het eindresultaat. Aan het project hangt een prijskaartje van afgerond veertigduizend euro.

“Het is eigenlijk een dubbele verbetering. In de eerste plaats moeten we nu niet meer op de onverharde berm stappen. Maar door de aanleg van het voetpad krijg je een kleine versmalling van de rijweg en daardoor gaan veel automobilisten iets trager rijden. Zeker wanneer ze een bus moeten kruisen valt dat op”, aldus buurtbewoners Robert Guido en Florette Bogaerts.

(Bron: www.gva.be)