Uniek Vrijetijdscentrum De Schelde opent feestelijk de deuren in Zandvliet

Op 18 februari 2016

Komend weekend opent in Zandvliet het nieuwe Vrijetijdscentrum De Schelde feestelijk zijn deuren. Het vrijetijdscentrum is een uniek concept: de cultuur-, sport-, jeugd- en seniorendiensten van de stad en het district bieden op één plek alle dienstverlening rond vrije tijd aan en werken er gezamenlijk een aanbod uit voor alle inwoners van het district. Tijdens het openingsweekend vinden er onder meer optredens plaats van Flip Kowlier, Buscemi en Arsenal. Ook chef-kok Wim Ballieu en gewezen topsportster Hanna Mariën zijn van de partij.

Het nieuwe Vrijetijdscentrum De Schelde is ondergebracht in de gebouwen van de voormalige dorpsschool en het latere cultuurcentrum aan De Keyserhoeve in Zandvliet. Het project ging van start in 2008 en in het voorjaar van 2013 begon aannemer Menbo met de ingrijpende renovatiewerken aan het pand. Het volledig vernieuwde gebouw is een ontwerp van architectenbureau POLO.

De architecten besloten grote gedeelten van de oude schoolgebouwen te vrijwaren. De directeurswoning werd omgebouwd tot bureaus voor het personeel. In de vroegere klaslokalen kwamen onder meer een grote kookklas waar workshops gegeven kunnen worden, een knutselatelier voor kinderen, een computerklas voor senioren en drie vergaderzalen die lokale verenigingen kunnen huren.

Moderne concertzaal

De concertzaal van het vroegere cultuurcentrum werd volledig afgebroken en vervangen door een moderne nieuwbouw. Op de gelijkvloerse verdieping vind je nu een foyer met bar en een podium voor kleinere optredens. Achteraan is er een grote speeltuin en in de zomer staat er een terras. Maar het pronkstuk van de verbouwing is de nieuwe concertzaal op de eerste verdieping van de nieuwbouw. De zaal beschikt over de modernste theatertechnieken en een uitschuifbare tribune met 133 zitplaatsen. Bij staande concerten kunnen er een tweehonderdtal bezoekers binnen.

Unieke werking

Uniek aan Vrijetijdscentrum De Schelde is de geïntegreerde werking. De cultuur-, jeugd-, sport- en seniorendienst werken er samen in één team. Zowel klassieke cultuurliefhebbers, jongeren, sportievelingen als de senioren van het district vinden er hun gading in het programma-aanbod én in de dienstverlening. Aan het onthaal kan iedereen terecht voor tickets voor de cultuurvoorstellingen, reservaties voor de sporthal, inschrijvingen voor de computercursussen voor senioren en informatie over het A-kaartaanbod voor kinderen en jongeren.

De geïntegreerde werking zorgt bovendien voor bijzondere kruisbestuivingen. Zo wordt er tijdens blokperiodes theater geprogrammeerd voor jeugdverenigingen waarvan de leiding examens heeft. Sportieve dansworkshops worden afgesloten met een muziekoptreden en de bibliotheek zorgt voor kranten en tijdschriften in de foyer.

Feestweekend met Flip Kowlier, Buscemi en Arsenal

Tijdens het feestweekend op zaterdag 20 en zondag 21 februari kunnen de inwoners van Berendrecht, Zandvliet en Lillo voor het eerst kennismaken met die geïntegreerde werking van hun nieuwe vrijetijdscentrum.

Op zaterdag maakt chef-kok Wim Ballieu van het bekende restaurant Balls & Glory tussen 13 en 17 uur live ‘Happy Balls’ klaar in de kookklas. Gewezen topsprintster en bobsleester Hanna Mariën onderwerpt alle geïnteresseerden aan een fitheidstest. Kinderen kunnen terecht in het knutselatelier voor een airbrush tattoo en vanuit de computerklas worden onder leiding van speeltheater Kip van Troje live beelden van bezoekers en activiteiten gestreamd naar de foyer. De grote concertzaal wordt om 20.30 uur officieel ingespeeld door Filip Kowlier met zijn nieuwe project ‘Ertebrekers’ en Buscemi featuring Squadra Bossa sluiten de eerste dag af met een zuiderse dj-set in de foyer.

Zondag staat grotendeels in het teken van de ‘urban culture’. De Brusselse graffiti-artiest Eyes-B won de ontwerpwedstrijd voor de grote muur achteraan het vrijetijdscentrum. Hij legt vanaf 13 uur de laatste hand aan zijn immense kunstwerk. De vuurkunstenaars van Divi-Divi maken een spectaculaire installatie en urban dj’s zorgen voor muziek.

Verder zijn er workshops breakdance, beatbox, graffiti, stencil graffiti en lichtgraffiti voor jongeren vanaf 12 jaar. Wie jonger is, kan naar het poppentheater ‘Vos en haas: een feest voor haas’. En vanaf 16.30 uur treden de breakdancers The Battle Droids, beatboxer URUZ en hiphopster Gloria Boateng op. Arsenal sluit het feestweekend om 20.30 uur af. Tijdens de voorstelling van hun film ‘Dance! Dance! Dance!’ brengen ze livemuziek uit hun laatste album ‘Furu’.

Cultuur voor elk district

Met de opening van Vrijetijdscentrum De Schelde beschikt elk district in de stad over een volwaardige cultuurinfrastructuur. In Hoboken ging vorig jaar al het Gravenhof open en in 2014 opende in Ekeren 252 cc de deuren.  De verbouwingswerken aan het vrijetijdscentrum in Zandvliet kostten in totaal 5.250.000 euro.

Verantwoordelijken: Nabilla Ait Daoud, schepen voor jeugd; Carl Geeraerts, districtsvoorzitter Bezali