Vragen bij plannen voor Bosschool

Op 19 februari 2016

Naar aanleiding van de berichtgeving in de media over de verkoop van de Bosschool en de financiering van deze verkoop, heerst er ongerustheid en bezorgdheid bij de  bevolking. Destijds werd de voormalige Bosschool als te onveilig bestempeld voor onderwijs en vrije tijd. Nu zijn er de plannen voor de inrichting van een moskee.

Districtsraadslid Raf Crynen verwoordt deze ongerustheid: "Er is de laatste tijd commotie ontstaan rond de gebouwen van de vroegere Bosschool en de vzw die daar nu gevestigd is.  Deze vereniging had namelijk een haatprediker uitgenodigd,". "Gezien het recente klimaat rond terrorisme, de gebeurtenissen in Keulen, en andere incidenten zijn hierover bij onze bevolking veel vragen gerezen. Wordt de Bosschool een moskee? Zo ja, hoe groot wordt die dan? Is er controle van de overheid over de gang van zaken in deze moskee?"

Raf onderlijnt dat N-VA Polder zich niet kant tegen kwalitatieve gebedsruimtes op maat van onze inwoners, welke godsdienst ze ook mogen belijden. "Maar met de vorig jaar goedgekeurde structuurschets streven we vooral het behoud van het typische en kleinschalige van ons district op het vlak van ruimtelijke ordening na.  De bouw van een moskee met centrumfunctie voor de omliggende gemeenten (en verder) past inhoudelijk niet in dit verhaal".

Districtsvoorzitter Carl Geeraerts vult aan: "Met de opening van het nieuwe Vrijetijdscentrum De Schelde hebben we ook opnieuw een gemeenschapscentrum waar iedereen welkom is. Ik hoop dan ook dat alle organisaties in ons district enthousiast van dit aanbod gebruik zullen maken."

De gebouwen van de Bosschool te Berendrecht werden tot omstreeks 2000 als klaslokalen gebruikt. Ze zijn in december 2015 vzw Vrije Katholieke Scholen verkocht. Tot 2010 was de voormalige school ook de vaste stek voor de vakantiespeelwerking van de vzw Bos en Hei. Op dit ogenblik worden de lokalen gebruikt door de vzw Het Gezin, voor huiswerkbegeleiding en lessen Arabisch.