Lentepoets in het district op 29 april

Op 1 februari 2023

De Lentepoets was sinds méér dan 25 jaar geleden een vaste datum op de kalender van de bewonersgroepen in Berendrecht en Zandvliet. Telkens kwamen  tussen de 100 en 250 inwoners bijeen om, na de donkere winterperiode, de straat voor hun deur proper te maken.

Na de annulatie van de Lentepoets in 2020 en 2021 vond vorig jaar een “late” Lentepoets plaats in het district, op 21 mei.

Vroeger vond de Lentepoets steeds plaats einde april, vlak voor de talrijke communievieringen en de jaarlijkse “Week van de Amateurkunsten”.

Raadslid Marc Maes (N-VA) vroeg aan districtsschepen Rudi Sempels (N-VA) of er voor 2023 al een datum bekend is. “Kunnen de deelnemende bewonersgroepen terug rekenen op plantgoed en bloemen om de voorgevels van de huizen kleur te geven? En is er financiële ondersteuning om na afloop een gezellig samenzijn met de buren te organiseren?”

In zijn antwoord bevestigde Rudi Sempels dat er dit jaar op zaterdag 29 april een Lentepoets zal plaatsvinden in Berendrecht, Zandvliet en Lillo.

“De inwoners kunnen ook opnieuw planten afhalen bij een verdeelpunt in het district. En met het nieuwe reglement op de activiteiten van Buurtmakers kunnen deelnemende bewonersgroepen achteraf ook een gezellig samenzijn organiseren en daarvoor beroep doen op Buurtmakers in het district.”