Actie tegen sluikstoken gevraagd

Op 27 januari 2014

Wie al eens rondwandelt of -fietst in onze dorpen zal het vaststellen, het jaar rond, maar toch vooral in de winter: op sommige plaatsen hangt er een geur van verbrand plastic (pampers?), of andere producten, zoals bewerkt hout.

In open tuinvuurtjes of in de allesbrander worden deze producten opgestookt. Inwoners die zich met deze praktijken bezighouden, vergiftigen constant de leefomgeving van de anderen.

In Vlaanderen zijn ze verantwoordelijk voor 25 à 75% van de dioxines en de concentratie van de uitgestoten dioxines kan tot 5000 keer groter zijn dan die van een huisvuilverbrandingsinstallatie. Dioxines blijven erg lang in het milieu aanwezig en kunnen kankers, groeistoornisssen bij ongeboren baby's, verzwakking van het afweersysteem en dergelijke veroorzaken. (bron: www.ovam.be en www.antwerpen.be)

Districtsraadslid Gert Van Herck kaart vanavond dit probleem aan tijdens de districtsraad: “Het is essentieel dat de bewoners van ons district goed geïnformeerd worden over dit onderwerp en ook weten waar ze sluikstoken kunnen melden. Daarnaast wil ik vragen dat de politie extra aandacht aan dit probleem besteedt en bestraffend optreedt tegen dit ongezonde gedrag.”