Fort Lillo wint Prijs voor Architectuur provincie Antwerpen

Op 6 januari 2011

De jury verklaart haar keuze als volgt: “De kracht en de betekenis van het project ligt in de genereuze manier waarmee een antwoord wordt geboden op concrete maatschappelijke vragen. Het ontwerp past binnen het grotere Sigmaplan dat overstromingen moet voorkomen als gevolg van de verhoging van de waterstanden. De landschapsarchitecten entten hun ontwerp voor de nieuwe jachthaven van Lillo moeiteloos op deze grote problematiek van waterbeheersing.”

"Ze benutten ten volle het potentieel van de plek en creëren een harmonieuze samenhang tussen natuur en recreatie. Hun project belichaamt een van de grote uitdagingen waar Vlaanderen de komende jaren mee te maken heeft, met name het scheppen van ruimte waar simultaan, soms contradictorische functies bij elkaar moeten worden gevoegd", aldus de jury.

Over het project
De ontwerpopdracht betreft de opmaak van een masterplan voor Lillo, een klein dorp gelegen langs de Schelde. De landschappelijke en cultuurhistorische waarde maken van Lillo een unieke plek binnen de Antwerpse context. De ligging langs de Schelde en de uitbouw van Lillo als militaire vesting in de zestiende eeuw vormen dan ook het kader waarbinnen dit masterplan wordt opgemaakt.

Het masterplan zal de landschappelijke en cultuurhistorische waarden uit het verleden verwerken en een blik richten op de toekomst. Het masterplan Lillo wordt tegelijk geplaatst in een ruimer perspectief. Naast Lillo telt de stad Antwerpen immers nog historische verdedigingslinies op haar grondgebied. Daarom heeft het stadsbestuur zich geëngageerd om het masterplan Lillo volgens de opzet van het Interreg-project ‘Forten en linies in grensbreed perspectief’ op te maken.

Dit project gaat uit van een samenwerking met verschillende provinciale partners en wenst de historische linies en versterkingen in een grensbreed project te ontsluiten en te promoten.

Over de Prijs voor Architectuur
De Prijs voor Architectuur wordt door het provinciebestuur van Antwerpen om de vier jaar toegekend aan een architect of een collectief van architecten jonger dan veertig jaar, voor een project op het grondgebied van de provincie Antwerpen.