Lokalen voor verenigingen tijdens verbouwingen CC De Schelde

Op 12 november 2012

Op het einde van deze maand sluit het CC De Schelde de deuren. De ‘oude jongensschool’ van Zandvliet wordt dan verbouwd tot een volwaardig vrijetijdscentrum. Daarmee begint het gebouw aan een nieuw hoofdstuk.

Ruim 16 jaar geleden werd de toenmalige jongensschool aan de De Keyserhoeve opengesteld voor verenigingen die in ons district op zoek waren naar een vergaderzaaltje of een ruimte voor workshops of andere activiteiten.

Het openstellen van de klaslokalen kende een groot succes; de pas opgerichte opgerichte adviesraden voor cultuur, jeugd en sport hadden meteen een thuisbasis voor de talrijke verenigingen die niet over een eigen lokaal beschikten.

In 1998 opende het “Ontmoetingscentrum” zijn deuren, en begon de uitbouw van het culturele aanbod: concerten, cursussen, tentoonstellingen…Talrijke verenigingen maakten dankbaar gebruik van de gerenoveerde klaslokalen voor hun activiteiten. Op dit ogenblik zijn méér dan 80 verenigingen actief in ons district, het merendeel zonder eigen lokaal.

“De verbouwingen aan het CC De Schelde werden reeds lang gepland en voorbereid? Is er wel gedacht aan een alternatief voor de verenigingen tijdens de verbouwingen die wellicht twee jaar zullen duren?,” vraagt Rudi Sempels, fractieleider van N-VA Polder (Polderbelangen) op de districtsraadszitting van 12 november. “Het cultuurcentrum bood de mogelijkheid om tegen goedkope tarieven lokalen te huren. Waar moeten de verenigingen heen? Kan de bibliotheek Viswater een oplossing bieden?”