N-VA Polder vraagt aandacht en middelen voor Berendrechtse Buitenmolen

Op 13 februari 2012
Berendrecht, 13 februari 2012

De Berendrechtse Buitenmolen is één van de drie overgebleven windmolens op het grondgebied van de stad Antwerpen. Twee (het Veertje op Linkeroever, en de Eenhoorn te Lillo) zijn eigendom van de stad. De Buitenmolen aan de Steenweg op Zandvliet is in privé-handen. Enkele jaren geleden werd dit beschermd monument helemaal gerestaureerd. Dit gebeurde o.a. met overheidssubsidies.

Het onroerend erfgoed draagt bij aan het unieke karakter van ons district. N-VA Polder vindt het daarom belangrijk dit in de beste omstandigheden te bewaren.

Het zou goed zijn de molen enkele malen per jaar voor het publiek open te stellen en afspraken rond het onderhoud te maken. Daarin kunnen de stad en eigenaar van de molen ieder hun bijdrage leveren. De vzw Levende Molens, die ook de twee andere molens beheert, zou hierin een uitvoerende rol kunnen opnemen.

Bovendien ontvangt het district, via het ‘convenant lokaal erfgoed’ jaarlijks een bijdrage van 5.000 euro voor erfgoedprojecten in Berendrecht, Zandvliet en Lillo.

Naast de aanzienlijke toelage voor het tulpenproject dient ook zorg gedragen voor het onroerend erfgoed in ons district.

In de raadszitting van de districtsraad van 13 februari deed fractieleider Rudi Sempels een voorstel om de Berendrechtse Buitenmolen te vrijwaren. “Ik stel voor dat het district bemiddelt bij de eigenaar en de bevoegde stadsdiensten om het voortbestaan van en aandacht voor dit waardevol erfgoed te bestendigen door goede afspraken over onderhoud en publieke openstelling te maken. In een advies aan de stad kan de districtsraad aan de stad vragen om op de begroting erfgoed hier ook de nodige middelen voor vrij te maken, mocht de bijdrage van 5.000 euro ontoereikend blijken.”, aldus Rudi Sempels.