Nieuwe snelle tijdelijke verkeersveiligheidsmaatregelen in districten Antwerpen en Berendrecht-Zandvliet-Lillo

Op 25 oktober 2014

De stad blijft middelen investeren in snelle, tijdelijke verkeersveiligheidsmaatregelen. In Antwerpen komt er een veiligere oversteekplaats van het kruispunt van de Gloriantlaan en de Emiel Verhaerenlaan. In het district Berendrecht – Zandvliet – Lillo wordt een eerdere ingreep na evaluatie bijgestuurd om de situatie nog verkeersveiliger te maken.

De stedelijke Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid in Antwerpen besteedt jaarlijks een budget van 500 000 euro aan snelheidsremmende maatregelen op verschillende locaties in Antwerpen. Het doel ervan is om door middel van infrastructurele maatregelen de chauffeurs de maximumsnelheid te doen naleven. Waar eerdere maatregelen ingevoerd werden, voorziet de stad evaluaties en past ze aan waar nodig.

Nieuwe ingrepen in Antwerpen

In Antwerpen wordt het kruispunt Emiel Verhaerenlaan – Frederik Van Eedenplein – Gloriantlaan (een zwart punt) aangepakt. Door paaltjes en verdrijvingsvlakken wordt het kruispunt kleiner gemaakt. Op deze manier is de afstand om over te steken kleiner. Om ervoor te zorgen dat voetgangers ook beter het aankomend verkeer kunnen inschatten, zal parkeren tot 20 meter voor de oversteek niet meer toegelaten zijn langs beide zijden van de middenberm van de Emiel Verhaerenlaan.

Ook voor fietsers zijn er aanpassingen gepland. Lage jerseys op het einde van het dubbelrichtingsfietspad in de Gloriantlaan leiden fietsers van het fietspad, waar ze voorrang hebben, op een veilige manier terug in een gemengde verkeerssituatie.

Ingrepen bijsturen in Berendrecht

De maatregelen in de Gillis Damaesstraat in Berendrecht zijn geëvalueerd en worden bijgestuurd.

Er komt een markering van 8 meter lang in het midden van de rijweg vanaf de middengeleider om het verkeer al sneller aan de juiste zijde te laten rijden. Tussen de middengeleiders komt er een onderbroken witte lijn. Ter hoogte van de rijbaankussens plaatst de stad een witgeverfde verhoogde boordsteen om ontwijkgedrag te voorkomen. En ter hoogte van huisnummer 5 komt een extra rijbaankussen met middengeleider.

 

Graaf Van Hoornestraat – paaltjes en rijbaankussen

Verkeersveiligheid een aandachtspunt

Het is de bedoeling van de Stedelijke Staten-Generaal om projecten te blijven uitwerken in de buurt van schoolomgevingen, schoolroutes, zwarte punten en gevaarlijke wegsegmenten. De focus zal ook sterker liggen op woon- en schoolomgevingen en de functies die daarbij horen. De stad wil zo in praktijk met de nieuwe snelheidsremmende maatregelen de zone 30 effectief afdwingen.

Dat verkeersveiligheid een aandachtspunt is, merkt de stad aan de hand van het aantal vragen dat gesteld wordt om snelle, tijdelijke verkeersveiligheidsmaatregelen uit te voeren. Om een goed antwoord te kunnen bieden op die vragen maakt de stad nu gebruik van een prioriteitenlijst en wegingscriteria.

Daarnaast zet de stad ook verder in op het duurzamer maken van de snelle, tijdelijke verkeersingrepen. In plaats van enkel plooibakens en markeringen te plaatsen of een prefab rijbaankussen, zal er vaker gekeken worden naar boordstenen en verharding of een betonnen rijbaankussen. De beperkte meerkost van deze ingrepen weegt zeker op tegen de verwachte onderhoudskost van minder duurzame maatregelen.

Verantwoordelijken: burgemeester Bart De Wever - Koen Kennis, schepen voor mobiliteit - Ludo Van Campenhout, schepen voor openbare werken

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is