Stadsbestuur houdt busritten tussen Berendrecht-Zandvliet-Lillo en de rest van de stad goedkoop

Op 24 januari 2014

Inwoners van Berendrecht, Zandvliet en Lillo kunnen momenteel een busverplaatsing binnen de stad Antwerpen maken tegen hetzelfde tarief als de inwoners van de andere districten. Het stadsbestuur past immers bij als ‘derde betaler’. Vanaf februari 2014 verhoogt De Lijn haar tarief voor lange afstanden, waaronder dus ook de busritten tussen de noorderdistricten en de rest van de stad. De stad heeft nu beslist om die verhoging voor haar rekening te nemen. De stad zal ook het weekendnachtnet van De Lijn blijven ondersteunen. De stedelijke bijdrage loopt daarbij op tot bijna 50 000 euro .

Vanaf 1 februari 2014 verhoogt De Lijn het tarief voor een rit lange afstand (3 of meer zones) voor wie reist met een lijnkaart die via voorverkoop werd gekocht. Een rit lange afstand zal dan 1,90 euro kosten (nu 1,60 euro).

Inwoners van Berendrecht, Zandvliet en Lillo kunnen sinds 2007 voor hun verplaatsing van en naar Antwerpen gebruikmaken van de 'noorderdistrictenkaart'. De reizigers kunnen deze kaart voor 10 euro kopen in voorverkooppunten in Berendrecht en Zandvliet. Per rit betalen zij slechts 1 euro (= het tarief van een korte rit) en legt de stad Antwerpen, als derde betaler, 0,60 euro bij.

De stad Antwerpen wil het huidige systeem van de noorderdistrictenkaart behouden. Op deze manier kunnen inwoners van Berendrecht, Zandvliet en Lillo een busverplaatsing binnen de stad Antwerpen maken tegen hetzelfde tarief als de inwoners van de andere districten. Zo blijft het openbaar vervoer een aantrekkelijke verplaatsingswijze voor deze bewoners en blijft het contact tussen dit wat verder gelegen district en de andere districten gemakkelijk.

Ook vanaf 1 februari 2014 blijven de reizigers van Berendrecht, Zandvliet en Lillo dus 1 euro betalen voor hun rit met de noorderdistrictenkaart. De totale kostprijs van een rit wordt 1,90 euro. De bijdrage van de stad Antwerpen wordt bijgevolg 0,90 euro per rit.

Daarnaast wil de stad Antwerpen haar naam als bruisende stad bevestigen. Daarom zal ze het weekendnachtnet van De Lijn blijven ondersteunen. Het weekendnachtnet bestaat uit nachtbussen die telkens in de nacht van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag rijden. Deze lijnen bedienen de belangrijkste attractiepolen in Antwerpen, de Antwerpse districten en de deelnemende randgemeenten. Ook het nodige budget voor de verdere betaling van de participatie in het weekendnachtnet werd goedgekeurd.

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit