Wilrijk en Zandvliet maken in primeur kennis met stil asfalt

Op 27 februari 2015

Binnen enkele maanden start in de Kleine Doornstraat (Wilrijk) en de Zandvlietse Dorpstraat (Zandvliet) een proefproject met een stilleasfaltlaag. Het initiatief, onder begeleiding van Universiteit Antwerpen en het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw, maakt deel uit van het geluidsactieplan van de stad Antwerpen.

Het Antwerpse stadsbestuur wil de geluidshinder aanpakken. Die hypothekeert de leefkwaliteit en leidt tot gezondheidsklachten en andere problemen. Uit een bevraging door de Stadsmonitor bleek dat 38% van de Antwerpenaars lijdt onder geluidsoverlast door verkeer. Die hinder wil de stad onder meer aanpakken met een proefproject rond stil asfalt.

Schepen voor leefmilieu Nabilla Ait Daoud (N-VA) verduidelijkt "We hebben twee proeflocaties gevonden: dat worden de Kleine Doornstraat in Wilrijk en de Zandvlietse Dorpstraat in Zandvliet. Binnenkort lichten we de bewoners in, zij zullen ook actief betrokken worden bij de evaluatie van de wegdekken. De aanleg van de proefvakken is iets voor mei of juni. Twee jaar lang zullen de innovatieve asfaltmengsels opgevolgd worden. Er zullen tijdens het project natuurlijk geluidsmetingen en bewonersbevragingen worden uitgevoerd. De stad zal de resultaten gebruiken om te bepalen welk stil wegdek later kan gebruikt worden in straten met veel geluidshinder."

De stad Antwerpen werkt voor het project samen met de Universiteit Antwerpen en het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW) en krijgt steun van het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer. Met de onderzoeksgroep EMIB (Energy & Materials in Infrastructure & Buildings) beschikt UAntwerpen over heel wat expertise op het vlak van innovatieve wegdekken.

Drie mengsels

"In de beide proefstraten zullen we telkens drie vakken van een nieuwe asfaltlaag voorzien", legt onderzoeker Cedric Vuye (UAntwerpen) uit, "Zo kunnen we nagaan welke van de drie ‘mengsels’ het beste resultaat oplevert in een stedelijke omgeving."

Hij vervolgt: "Voor de proeflocaties gingen we op zoek naar straten die nu al een wegdek in asfalt hebben én waar het verkeer niet superdruk is. Het uitvoeren van de metingen zou in hele drukke straten immers voor verkeershinder zorgen, en dat is natuurlijk niet de bedoeling van dit project."

Verantwoordelijke schepen: Nabilla Ait Daoud, schepen voor leefmilieu

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is