Gazet van Antwerpen: “Andere kant van dorp heeft water te weinig”

Op 23 augustus 2017

Gazet van Antwerpen/Metropool Noord,

Antwerps gemeenteraadslid en voormalig schepen van het polderdistrict Danielle Meirsman (N-VA) pleit voor een meer globale en duurzame aanpak van het waterprobleem in Berendrecht. Ze doet dit naar aanleiding van het artikel in de zaterdagkrant over het uitdiepen van de Zoutebeek als oplossing voor de wateroverlast.

“Op korte termijn is het inderdaad nodig om er voor te zorgen dat de bewoners die aan de kant van het Schelde-Rijnkanaal wonen geen hinder meer ondervinden van het teveel aan water. Oppompen is een oplossing, maar we kunnen niet blijven pompen. Aan de andere kant van Berendrecht is er te weinig water. Op hete zomerdagen komen de stadsdiensten met een tankwagen het openbaar groen

water geven. Mensen sproeien hun tuinen, omdat anders alles kapotgaat. Het regenwater verdwijnt te vlug in de riolen. Het wordt tijd dat we duurzaam leren omgaan met water en dat we het hemelwater vasthouden waar het valt. Blijven pompen is geen oplossing, want bij zware regen dreigt alles opnieuw onder te lopen”, benadrukt Danielle Meirsman.

Door de komst van het Schelde-Rijnkanaal werd de loop van de beken naar de Schelde afgesneden door dijken van opgespoten slib. De beken van weleer konden niet meer worden geloosd. Vanaf dan worden het beekwater en het regenwater verzameld op het laatste punt tegen de Zoutedijk om het vanaf daar door een pompgemaal in het hogergelegen kanaal te pompen. Het water krijgt geen kans om te infiltreren in de grond of te worden gebufferd. Door de klimaatverandering stijgt de kans op extreme regenbuien, wat vraagt om een beter uitgebouwde waterhuishouding. We kunnen niet blijven wachten om in te grijpen. Het is daarom nodig om te zorgen voor een natuurlijker systeem waarin regenwater weer vertraagd wordt afgevoerd”, aldus Meirsman.

Zij pleit onder meer om de beken, daar waar het kan, weer bovengronds te halen en de watergangen weer onder natuurlijk verval af te laten stromen in het Kanaaldok. Maar dat kan alleen als de watergangen

niet onder het peil van het Schelde-Rijnkanaal uitkomen.

Duurzamer

“We moeten duurzamer omspringen met water. De overheid kan een stimulerende rol spelen. Verkaveling Breedsteert achter de Kapelstraat is een goed voorbeeld, omdat de voorwaarden onder meer voorzien in waterbuffering. Ook het verplichten om regenwater op te vangen, is een maatregel in de goede richting. Wat ik zeg, staat ook in de structuurschets voor onze polderdorpen en is dus niet zo vergezocht.”

erik vandewalle ■