Handhaving zone 30 is cruciaal: “maak geen “Zolder” van de polder”

Op 17 december 2020

Tijdens de digitale districtsraad van maandag 14 december vroeg raadslid Marc Maes (N-VA) naar een stand van zaken over de handhaving van de Zone 30 in het district.

In 2018 werd in alle woonwijken van de stad Antwerpen een maximumsnelheid van 30 km per uur ingevoerd.

“Maar die Zone 30 wordt in ons district niet door iedereen letterlijk genomen. Al snel na de invoering van het nieuwe reglement bleek dat niet minder dan 84% van de weggebruikers de snelheidsbeperking negeerden,” legt Marc Maes uit. “Vandaag zijn we twee jaar verder en horen we regelmatig klachten van inwoners, en dat via diverse kanalen, over het niet-naleven van de snelheidsbeperking in de straten van het district.”

Volgens het raadslid bevestigen de recentste metingen de trieste trend van zware inbreuken tegen de ingevoerde snelheidsbeperking.

“In verschillende straten in Zandvliet en Berendrecht vegen werden tot 65%, twee op de drie, weggebruikers verbod aan hun laars,” concludeert Maes. “Dringend tijd voor actie: maak geen “Zolder” van de polder! Zone 30 is een prima idee, maar zolang de overtreders weten dat de pakkans quasi nihil is, is een mentaliteitswijziging erg klein.“

In oktober kondigde burgemeester De Wever aan dat werk ging gemaakt worden van het uitschrijven van GAS-boetes aan chauffeurs die zich niet houden aan de snelheidsbeperkingen in de Zone 30. Zware overtredingen zouden ook door het parket vervolgd worden.

“Ik kan alleen maar beamen dat de verkeersproblematiek ons allen bezighoudt,” zegt ook districtsburgemeester Geeraerts. “We zullen als college de vraag over de handhaving stellen aan het College van Burgemeester en Schepenen en tevens een aanvraag richten tot de verkeerspolitie om een toelichting te geven op de raadscommissie. We informeren de districtsraad over het antwoord.”