Toespraak Carl Geeraerts bij de herdenking van Wapenstilstand in Berendrecht, Zandvliet en Lillo

Op 11 november 2015

"Vandaag zijn we hier samen om de Wapenstilstand van 1918 te herdenken, en de miljoenen slachtoffers die toen en in latere conflicten vielen, soldaten en burgers. Het was de voorlaatste grote oorlog op ons grondgebied. Maar doorheen de jaren voerde de mens op vele plaatsen gruwelijke oorlogen. In Europa in het uiteenvallende Joegoslavië, maar ook op kleinere schaal in Baskenland, Noord-Ierland, … en nu nog in Oekraïne.

Vaak zijn oorlogen machtsspelletjes boven de hoofden van mensen zoals u en ik. Of ze starten wanneer onderdrukten hun tirannen beu zijn en om vrijheid roepen. Dat zien we ook in het Midden Oosten gebeuren. Ook al kunnen de culturele verschillen met ons groot zijn, toch is er één constante: de gewone mensen zijn het grootste slachtoffer, en wanneer deze dan nog eens tot een onderdrukte bevolkingsgroep behoren, zijn ze vaak nog eens extra de dupe. Denken we maar aan de Christelijke Jezidi’s in Irak, de Koerden in Turkije, of terug in Europa: de Catalanen onder Franco, de Vlamingen aan het front in de Westhoek. Of de slachtoffers nu burgers of soldaten zijn, altijd blijven er immens verdrietige en getraumatiseerde familieleden en vrienden achter.

Bij een brutale burgeroorlog, met religieus extremisme, zoals nu onder andere in Syrië, is de machteloosheid en de wanhoop van de bewoners zo groot dat ze geen toekomst meer in eigen land zien. Ook kampen met tienduizenden vluchtelingen bieden dan geen perspectief. En dan gaan die mensen op de meest uiteenlopende manieren op de vlucht naar een veilige bestemming. Europa is groot en welvarend, en er zijn opvangmogelijkheden, maar we kunnen niet alle vluchtelingen van de wereld aan. En als binnen dat Europa enkele landen, regio’s en steden de grote massa van die vluchtelingen moeten opvangen, dan valt de draagkracht en het draagvlak weg. Dus Europa zal tot een rechtvaardige en humane oplossing voor het probleem van de oorlogsvluchtelingen moeten komen.Een belangrijk deel van de oplossing is de problemen ter plaatse aanpakken: vrede, stabiliteit, democratie, wederopbouw, … Maar ook dat is niet vanzelfsprekend.

En voor de grote groep economische vluchtelingen die samen met de oorlogsvluchtelingen toestromen, zou vooral de economische situatie in hun thuisland toekomstperspectief moeten bieden. Daarbij moeten we niet machteloos toekijken, en kunnen we een steentje bijdragen door eerlijke handel te drijven. Fair Trade geeft zo’n mensen de mogelijkheid om menswaardig te leven en er kan langzaamaan een middenklasse groeien. Ook een betere sociale bescherming maakt daar deel van uit. De klimaatverandering is hier jammer genoeg ook aan gelinkt: als de temperaturen stijgen en de droogte in het zuiden toeneemt, dan heeft dit zulke economische gevolgen dat er mogelijk miljoenen vluchtelingen bijkomen. Ook hier kunnen we zelf een inspanning leveren zodat mensen in het zuiden niet de dupe worden.

Oorlog speelt zich af op de slagvelden en in verre landen, maar ook een klein beetje in onze eigen straten: als een snelheidsduivel een jonge fietser doodrijdt, als een  buschauffeur en zijn passagier ruzie maken, wanneer mensen elkaar niet verstaan. Voor dat begrijpen van elkaar, en dat samenleven met elkaar zijn er maar een paar basisregels nodig: respect voor elkaars eigenheid, respect voor de waarden en normen van de regio waarin je leeft, willen deelnemen aan de maatschappij en dezelfde taal spreken. In Vlaanderen is dat het Nederlands, één van de grootste verbindende elementen tussen jong en oud, man en vrouw, autochtoon en nieuwkomer. Dus u zal wel begrijpen dat ik die basisregels ook voor Berendrecht, Zandvliet en Lillo erg belangrijk vind.

Bij deze herdenking van de wapenstilstand gaan onze gedachten naar allen die sneuvelden voor onze vrijheid en naar de slachtoffers van alle conflicten wereldwijd. En we blijven hopen op een wereld waarin het samenleven alsmaar vreedzamer mag verlopen.

Ik dank u voor uw aandacht."

Carl Geeraerts, voorzitter districtscollege Berendrecht-Zandvliet-Lillo