Uitpas voor inwoners polderdistrict?

Op 29 oktober 2021

“Op 1 oktober lanceerde Vlaams cultuurminister Jan Jambon de UiTPAS ‘Polder tot Kempen’.

De UitPAS is een  Vlaams programma voor vrijetijdsparticipatie waarmee inwoners punten kunnen sparen wanneer ze deelnemen aan vrijetijdsactiviteiten. Die punten kunnen ze ruilen voor voordelen zoals kortingen, of een gadget, een gratis ticket voor een voorstelling, een korting op een boek, een drankje na een concert,” lichtte Marc Maes toe.

“Vandaag werken 94 Vlaamse steden en gemeenten en méér dan 3000 organisatoren met UiTPAS. Méér dan 300.000 mensen hebben ondertussen al een UiTPAS. In de UiTPAS “Van Polder tot Kempen” bundelen de gemeenten Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Schilde, Schoten, Stabroek, Wijnegem en Wuustwezel hun krachten. Ons district, hét polderdistrict, ontbreekt in de lijst.”

De Stad Antwerpen biedt al jarenlang de gratis A-kaart aan voor allerhande culturele en sportieve activiteiten. De A-kaart deelt een aantal fundamentele principes met de UiTPAS (punten sparen en ruilen, korting voor mensen in armoede), maar staat technisch apart, naast de UiTPAS, waardoor er op dit moment geen gemeentegrensoverschrijdende toepassingen mogelijk zijn.

“Kan ons district mee opgenomen worden in het UiTPAS netwerk “Van Polder tot Kempen”?,” vroeg Marc Maes aan bevoegd schepen Sempels. “Kan u aan de bevoegde stedelijke cultuurschepen de vraag stellen hoever het staat met de integratie van de A-Kaart in het UiTPAS-project?.”

In zijn antwoord legde schepen Sempels uit dat hij zelf professioneel werkt met de UiTPAS en het initiatief kende, onder meer door het aanbod voor mensen in kansarmoede. “Zoals u zelf aanhaalde, loopt de Antwerpse A-kaart parallel met de UiTPAS,” aldus Rudi Sempels. “We gaan de vraag overmaken aan het Antwerps schepencollege, en die vraag ook ondersteunen. Tegelijk informeren we naar een stand van zaken van de integratie van beide kaartsystemen.”